"welcome to the blog" Ncd kereta mengikut tahun | insurans malaysia blog

Ncd kereta mengikut tahun

Ncd kereta mengikut tahun - Maklumat yang anda cari soalan ncd kereta mengikut tahun di bawah ini kami telah membentangkan artikel yang berkaitan ncd kereta mengikut tahun sebagai salah satu rujukan. Situs insurantax adalah web yang menyokong maklumat mengenai pelbagai senarai harga dan maklumat, insurans, roadtax, kad kredit, deposit. pada halaman ini telah menyediakan artikel yang berkaitan dengan kata kunci yang sedang dicari, serta pada halaman ini terdapat juga beberapa iklan yang kami sediakan untuk menyokong maklumat yang anda cari.


Seperti data yang berjaya diringkaskan dari pelbagai maklumat ncd kereta mengikut tahun adalah,

Apa Itu NCD?

NCD adalah satu diskaun yang diberi untuk anda semasa memperbaharui insuran kereta dengan syarat anda tidak membuat sebarang tuntutan sebelum ini. Jika ini adalah tahun pertama anda, tiada sebarang diskaun yang diberi, tetapi anda akan mendapat diskaun mengikut jadual dibawah untuk tahun-tahun seterusnya. Oleh itu adalah penting anda semak NCD setiap tahun. NCD pendek untuk No Claim Discount, ia adalah pemahaman potongan harga yang di berikan oleh pengendali insurans sekiranya tidak membuat sebarang tuntutan kemalangan. Peratus pertambahan discount kereta adalah meningkat mengikut tahun ke tahun

TAHUN PERTAMA
0%
TAHUN KEDUA
25%
TAHUN KETIGA
30%
TAHUN KEEMPAT
38.33%
TAHUN KELIMA
45%
TAHUN KEENAM & SETERUSNYA
55%

Contoh kasus
Jika anda adalah pemilik sebuah kereta selama 5 tahun penuh dari tarikh mula insurans dan anda tidak pernah membuat tuntutan kemalangan maka NCD untuk tahun selanjutnya adalah 55% dari jumlah sebenar perlu dibayar. Jika sebaliknya ada membuat tuntutan kemalangan maka NCD untuk tahun yang ke 6 menjadi 0% semula.

Semasa anda memperbaharui insuran kenderaan tahun lepas, syarikat insuran terbabit sudah menyerahkan kepada anda satu nota perlindungan insuran (cover note). Di dalam surat tersebut ada tertulis NCD anda bagi tahun lepas. Dengan menggunakan jadual di atas, anda boleh tahu tanpa semak NCD di ISM berapa NCD anda untuk tahun ini.

Tetapi jika anda hilang nota perlindungan insuran tersebut, anda boleh teruskan membaca langkah-langkah untuk membuat semakan atas talian terus di laman web ISM.

Banyak mana diskaun yang anda dapat?

Diskaun adalah bergantung pada jenis kenderaan. Kenderaan persendirian menikmati diskaun lebih tinggi berbanding kenderaan komersial dan motosikal. Untuk melayakkan anda mendapat diskaun, anda perlu memenuhi syarat 12 bulan tanpa tuntutan.  Pada tahun pertama tiada diskaun diberikan, namun ada akan mula mendapat diskaun setelah memperbaharui polisi untuk tahun kedua dan seterusnya.

Carta di bawah menunjukkan kadar diskaun mengikut jenis kenderaan dan jumlah tempoh mengikut tahun. Ia adalah kadar tetap yang ditentukan oleh Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM).
Kadar Diskaun Tiada Tuntutan (NCD)
Bermula dari
Kenderaan Persendirian
Motosikal
Komersil
Tahun Pertama
0%
0%
0%
Tahun Kedua
25%
15%
15%
Tahun Ketiga
30%
20%
20%
Tahun Keempat
38.3%
25%
25%
Tahun Kelima
45%
25%
25%
Tahun Keenam
55%
25%
25%
Tahun Ketujuh
55%
25%
25%


===Share Please :)===

0 Response to "Ncd kereta mengikut tahun "

Catat Ulasan

close
==[ Ketuk disini 1X ] [Y]==
SILA KETUK GAMBAR