"welcome to the blog" Cara Claim Insuran Kemalangan Motosikal | insurans malaysia blog

Cara Claim Insuran Kemalangan Motosikal

Cara claim insuran kemalangan motosikal - Maklumat yang anda cari mengenai cara claim insuran kemalangan motosikal di bawah ini kami telah membentangkan artikel yang berkaitan cara claim insuran kemalangan motosikal sebagai salah satu rujukan. Situs insurantax adalah web yang menyokong maklumat mengenai pelbagai senarai harga dan maklumat, insurans, roadtax, kad kredit, deposit. pada halaman ini telah menyediakan artikel yang berkaitan dengan kata kunci yang sedang dicari, serta pada halaman ini terdapat juga beberapa iklan yang kami sediakan untuk menyokong maklumat yang anda cari.


 Seperti data yang berjaya diringkaskan dari pelbagai maklumat cara claim insuran kemalangan motosikal adalah, Ada hal yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kemalangan motosikal anda

1)      Catat butir-butir kemalangan – Sekiranya anda terlibat dalam kemalangan bermotor, buat catatan berkaitan kemalangan seramai mungkin seperti nama dan alamat semua pemandu dan penumpang yang terlibat, nombor pendaftaran kenderaan, buatan dan model setiap kenderaan,
2)      Buat laporan polis – Anda adalah dikehendaki oleh undang-undang untuk membuat laporan polis dalam masa 24 jam
3)      Beritahu syarikat insurans anda – Anda perlu memberitahu syarikat insurans anda secara bertulis dengan memberi butir-butir lengkap secepat mungkin
4)      Pilih bengkel – Anda mesti menghantar motosikal anda yang rosak ke bengkel yang diluluskan oleh syarikat insurans.

Membuat tuntutan terhadap syarikat insurans
Tuntutan kemlangan
Apabila anda terlibat dalam kemalangan, anda boleh sama ada membuat tuntutan kerosakan sendiri atau tuntutan pihak ketiga:

Tuntutan kerosakan sendiri
Ini merujuk kepada membuat tuntutan terhadap polisi insurans anda sendiri, iaitu anda mempunyai polisi komprehensif. Walau bagaimanapun, anda akan kehilangan kelayakan NCD.
Semasa memberitahu syarikat insurans anda tentang sesuatu kemalangan, bertanyalah tentang bengkel mana yang anda perlu menghantar kenderaan anda untuk diperbaiki.

Tuntutan pihak ketiga
Anda boleh membuat tuntutan Pihak Ketiga sekiranya anda bukan pihak yang bersalah ke atas kemalangan tersebut dan anda dapat mengekalkan kelayakan NCD anda.
Terdapat dua jenis tuntutan Pihak Ketiga, iaitu tuntutan terhadap syarikat insurans pihak yang bersalah atau, sekiranya anda mempunyai polisi Komprehensif, tuntutan terhadap syarikat insurans anda. Anda digalakkan mengemukakan tuntutan anda kepada syarikat insurans anda sendiri untuk mempercepatkan pemprosesan tuntutan.
Sebagai pihak ketiga yang membuat tuntutan, anda dikehendaki mengurangkan kerugian anda iaitu hendaklah berusaha meminimumkan kerugian anda.
Melantik pelaras kerugian berlesen untuk menilai kerugian anda. Bengkel atau syarikat insurans pihak ketiga boleh menasihati anda berhubung dengan perkara ini.
Kemukakan laporan pelaras kerugian dan Borang Laporan Kemalangan Motor bersama-sama dengan semua dokumen sokongan secepat mungkin.
Jika Motorsikal yang langgar kereta, walaupun dalam kes diatas motorsikal yang salah. Nilai insurans motosikal rendah dan jumlah sikit sangat, walaupun motorsikal itu first party insurans cover. Dalam kes ni, Selalunya syarikat insurans tidak mahu bayar.. Atau insurans motorsikal tak mampu untuk tanggung baiki kereta tersebut. Terutama bila damage nya banyak dan jumlahnya sampai ribu-ribu ... Lagi malang nasib kita kalau Motosikal yang melanggar kereta tu memang tak ada insurance dan road tax.

1) Sekiranya insurans 1st party, boleh lah hantar bengkel panel yang boleh buat claim insurans. Selalunya anda akan berjumpa dengan adjuster untuk confirmkan harga repair dan barang apa yang perlu direpair atau dibolehkan repair. Duit Claim insurans akan terus pergi ke bengkel panel yang buat repair.

2) Sekiranya menggunakan 3rd party, anda perlu keluar duit sendiri dahulu, bila sudah siap repair motorsikal, barulah kita boleh claim insurans. 3rd party juga membenarkan anda claim dari insurans pesalah, tetapi pihak insurans boleh menolak claim sekiranya terdapat unsur-unsur penipuan.

===Share Please :)===

7 Responses to "Cara Claim Insuran Kemalangan Motosikal "

  1. Kalau saya langgar kereta yang salah macam mana pulak ye..saya naik motor langgar kereta keluar simpang..report semua sudah buat..polis cakap salah kereta tu,saya boleh claim atas kereta polis tu cakap walaupon roktax motor saya sudah mati..tapi bila saya pergi ke kedai motor untuk claim,kedai motor suruh saya jumpa lawyer,tiga kedai motor cakap bende yang sama,jumpa lawyer..bila pergi jumpa lawyer,lawyer tak nak amik kes ni,sebab saya tak ada luka teruk atau patah..mungkin lawyer tu tak nak buat sebab untung sikit kot pada dia..jadi nya sekarang ni macam mana ye?terasa macam teranayai pulak..sakit dapat,keluar duit pulak repair motor sendiri..rasa untung owner yang bawak kereta tu..tak ada apa2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh hubungi sya tuan..sya bekerja dgn lawyer firm dan memang sya ambil kes luka2 kecil mcam ni utk buat tuntutan..call/wasap sya 014-3224050 wan

      Padam
    2. Mcm mn kite nk claim insurn mtor kite sndri tuk baiki, sbb nk claim atas kereta yg lggar tu xblh sbb insurn xde

      Padam
  2. Saya baru beli motor xsampai Seminggu dah excident, motor Buleh dikategori hancur Buleh ke saya claim motor baru

    BalasPadam
  3. Saya nak claim insurance untuk motor.. buat masa sekarang saya sedang mencari bengkel motor area gombak yang boleh mengambil claim insurance. Boleh bantu saya bengkel yang terdekat? Saya perlu guna motor secepat mungkin kerana akan menjalani latihan industri.

    BalasPadam
  4. Sy nak tya,sy ada claim insuran sbb jari kaki sya putus satu sbb kemalagan antara motor sama motor,agak2 brpa sya dapat,sbb sy ada minta kos rawatan baru smpai 8k lowyer cakap dh xbleh.

    BalasPadam

close
==[ Ketuk disini 1X ] [Y]==
SILA KETUK GAMBAR