"welcome to the blog" Insurans kereta third party | insurans malaysia blog

Insurans kereta third party

Apa itu insurans kereta third party? dalam bahasa mudahnya adalah insurans dimana anda membayar untuk kos baikpulih kereta orang lain jika berlaku kemalangan. untuk contohnya anda terlibat kemalangan dan melanggar peraturan kerta Nur kereta anda dan Nur rosak. dalam kes ini anda tidak boleh claim kos baikpulih kereta anda tetapi Nur boleh claim kos baikpulih keretanya menggunakan insurans anda. itulah gambaran dan pengertian insurans third party. arti lain dari insurans third party ialah cukai jalan anda sudah tamat tempoh atau akan tamat tempoh beberapa hari sahaja lagi, dan anda mahu beli sebelum memperbaharui cukai jalan kereta atau motorsikal anda.Adapun  manfaat third party, fire and theft adalah seperti berikut:



  1. Membantu anda mebayar kerugian kenderaan yang anda langgar
  2. Megantikan kenderaan anda jika berlaku kecurian
  3. Mengantikan kenderaan anada jika berlaku kebakaran
Insuran kenderaan secara asas nya terbahagi kepada 3 jenis yang pertama adalah Insuran perlindungaan kenderaan jenis first party, Yang kedua adalah Insuran third party fire and theft dan Terakhir Insuran third party sahaja. insuran third party nih memang terkenal lah dengan nama lain dia "Insuran murah", Yer memang kami tak nafikan bayaran yang anda perlu buat untuk dapatkan insuran ni memang murah jika nak di bandingkan dengan perlindungan first party. Insuran kenderaan nih penting bukan sekadar nak hidup roadtax jeh. Cuba anda bayangkan kalau kejap lagi kita drive tiba2 accident salah kita pulak tuh. Kita mampu Ke nak bayar Cash duit repair tersebut? Perlindungan third party secara asas adalah perlindungan yang melindungi pihak ketiga sahaja tidak termasuk kenderaan anda cuma kereta yang dilanggar oleh anda.

BACA JUGA :

Adapun Beza Insuran 1st Party Dan 3rd Party yang adalah penambahan rider. Rider adalah perlindungan tambahan selain utnuk kemalangan. Ada banyak rider untuk insuran 1st party seperti banjir/ rusuahan / audio / cermin dan pasangger liability. Kebanyakkan rider-rider ini hanya ada dalam insuran 1st party. Insuran 3rd party mempunyai rider yang sangat terhad. Cermin dan banjir adalah rider yang confirm 3rd party tak ada. Sekiranya anda melanggan 3rd party, anda bertanggungjawab sepenuhnya atas kos repair kereta anda termasuk cermin. Berdasarkan artikel Beza Insuran 1st Party Dan 3rd Party ini, saya amat rekomen anda ambil insuran first party. Lainlah sekiranya kereta anda telah berusia menghampiri @ lebih 20 tahun.


Adapun beza lainnya antara insura 1st party dan third party ialah lebih murah third party, dari segi penyediaan towing, jika berlaku kemalangan dengan insurans first party anda tidak perlu membayar kos towing kerana ianya termasuk di dalam insurans.  
===Share Please :)===

0 Response to "Insurans kereta third party"

Catat Ulasan

close
==[ Ketuk disini 1X ] [Y]==
SILA KETUK GAMBAR