"welcome to the blog" Insuran Motorsikal | insurans malaysia blog

Insuran Motorsikal

Insuran motorsikal, terhitung dikenali insurans kenderaan, kereta atau auto, adalah insurans yang dibeli untuk kereta, trak, motosikal dan kenderaan lain atas jalur raya. Matlamat utama insurans motor adalah sediakan perlindungan kewangan pada kerosakan fizikal dan/atau kecederaan badan akibat perlanggaran trafik, terhitung liabiliti yang berpunca daripada kemalangan itu.

Dalam kes tertentu, insurans motor turut tawarkan perlindungan di luar skop kemalangan trafik layaknya kecurian, bencana alam dan unsur khianat. Walaupun bermatlamat sama, terma insurans berbeza dengan undang-undang sesebuah negara, terhitung fungsi perlindungan yang terhitung tidak sama antara sesama syarikat polisi.

Insurans motor standard tidak melindungi pemegang polisi daripada 5 ciri berikut:
1.   Kematian atau kecederaan sendiri.
2.   Liabiliti tuntutan daripada penumpang kenderaan.
3.   Kecurian aksesories kenderaan bukan pemasangan kilang layaknya pemain audio, kerusi kulit dan rim sport jikalau diisytihar.
4.  Kerugian lanjutan, susut nilai, haus dan lusuh, kerosakan mekanikal atau elektrik atau pemecahan.
5.  Kerugian atau kerosakan akibat kejadian mula-mula menjadi layaknya banjir dan tanah runtuh.



Asasnya, tersedia 3 model perlindungan insurans, iaitu Pihak Ketiga; Pihak Ketiga, Kebakaran dan Kecurian; dan Komprehensif.
1.  Pihak Ketiga - Hanya melindungi liabiliti pihak ketiga akibat kecederaan, kematian dan kerugian atau kerosakan harta benda.
2.  Pihak Ketiga, Kebakaran dan Kecurian - Menawarkan perlindungan yang serupa dengan Pihak Ketiga dengan tambahan kerugian kenderaan sendiri akibat kebakaran tidak disengajakan dan kecurian.
3. Komprehensif - Memberikan perlindungan yang ditawarkan dua polisi di atas, terhitung melindungi kerugian atau kerosakan kenderaan sendiri akibat kemalangan.

BACA JUGA :

Namun ada juga Fakta kenapa renew insurans kenderaan / motosikal di pejabat pos lebih bagus?
1. Insuran tidak bentuk / sah! Pernah tak korang datang ke pejabat pos untuk urusan renew cukai jalan/roadtax. Waktu tu korang sesungguhnya dah siap beli insuran kenderaan / motosikal korang dengan ejen di luar sana.  Memang happy giler dah pasal dah nak settle problem, tinggal nak renew roadtax je kembali dan tak pasal-pasal kalau dah di kaunter, kerani yang bertugas mengatakan insuran tiada? Benggang tak korang? Ok saya faham. Pasal di dalam anggaran aku, 10 orang yang datang untuk urusan perbaharui cukai jalan, kudu di dalam 3-4 orang menghadapi persoalan yang sama.

Kalau pelanggan yang faham tu takpe lah, yang tak faham-faham bhs sesungguhnya kena maki-hamun la kerani yang bertugas. Pernah dah kena marah pasal benda macam nih. Tadi pun tersedia seorang pelanggan marah2 gara2 benda ni. Senior saya pun dulu kena maki dikarenakan benda macam ni. Bukan salah dia mahupun ibu yang mengandung, namun korang sebagai pelanggan kudu tahu.

Bezanya jikalau korang perbaharui insuran di pejabat pos, maklumat tentang insuran kenderaan yang korang baru perbaharui bakal dihantar tetap ke pihak JPJ. Kalau kat agen luar, kadang2 tu saya pun tak pandai nak terangkan, pendek kata sesungguhnya tersedia yang sangkut la. Paling sadis saya tengok runnerlah, bukan running man ok. -.-”
===Share Please :)===

3 Responses to "Insuran Motorsikal"

close
==[ Ketuk disini 1X ] [Y]==
SILA KETUK GAMBAR