Insuran motorsikal, terhitung
dikenali insurans kenderaan, kereta atau auto, adalah insurans yang dibeli
untuk kereta, trak, motosikal dan kenderaan lain atas jalur raya. Matlamat
utama insurans motor adalah sediakan perlindungan kewangan pada kerosakan
fizikal dan/atau kecederaan badan akibat perlanggaran trafik, terhitung
liabiliti yang berpunca daripada kemalangan itu.
Dalam kes tertentu, insurans
motor turut tawarkan perlindungan di luar skop kemalangan trafik layaknya
kecurian, bencana alam dan unsur khianat. Walaupun bermatlamat sama, terma
insurans berbeza dengan undang-undang sesebuah negara, terhitung fungsi
perlindungan yang terhitung tidak sama antara sesama syarikat polisi.
Insurans motor standard tidak
melindungi pemegang polisi daripada 5 ciri berikut:
1. Kematian atau kecederaan sendiri.
2. Liabiliti tuntutan daripada penumpang kenderaan.
3. Kecurian aksesories kenderaan bukan pemasangan kilang
layaknya pemain audio, kerusi kulit dan rim sport jikalau diisytihar.
4. Kerugian lanjutan, susut nilai, haus dan lusuh, kerosakan
mekanikal atau elektrik atau pemecahan.
5. Kerugian atau kerosakan akibat kejadian mula-mula menjadi
layaknya banjir dan tanah runtuh.
Asasnya, tersedia 3 model
perlindungan insurans, iaitu Pihak Ketiga; Pihak Ketiga, Kebakaran dan
Kecurian; dan Komprehensif.
1. Pihak Ketiga - Hanya melindungi liabiliti pihak ketiga
akibat kecederaan, kematian dan kerugian atau kerosakan harta benda.
2. Pihak Ketiga, Kebakaran dan Kecurian - Menawarkan
perlindungan yang serupa dengan Pihak Ketiga dengan tambahan kerugian kenderaan
sendiri akibat kebakaran tidak disengajakan dan kecurian.
3. Komprehensif - Memberikan perlindungan yang ditawarkan
dua polisi di atas, terhitung melindungi kerugian atau kerosakan kenderaan
sendiri akibat kemalangan.
BACA JUGA :
BACA JUGA :
Namun ada juga Fakta kenapa renew insurans
kenderaan / motosikal di pejabat pos lebih bagus?
1. Insuran tidak bentuk / sah!
Pernah tak korang datang ke pejabat pos untuk urusan renew cukai jalan/roadtax.
Waktu tu korang sesungguhnya dah siap beli insuran kenderaan / motosikal korang
dengan ejen di luar sana. Memang happy
giler dah pasal dah nak settle problem, tinggal nak renew roadtax je kembali
dan tak pasal-pasal kalau dah di kaunter, kerani yang bertugas mengatakan
insuran tiada? Benggang tak korang? Ok saya faham. Pasal di dalam anggaran aku,
10 orang yang datang untuk urusan perbaharui cukai jalan, kudu di dalam 3-4
orang menghadapi persoalan yang sama.
Kalau pelanggan yang faham tu takpe lah, yang tak faham-faham bhs sesungguhnya kena maki-hamun la kerani yang bertugas. Pernah dah kena marah pasal benda macam nih. Tadi pun tersedia seorang pelanggan marah2 gara2 benda ni. Senior saya pun dulu kena maki dikarenakan benda macam ni. Bukan salah dia mahupun ibu yang mengandung, namun korang sebagai pelanggan kudu tahu.
Bezanya jikalau korang perbaharui insuran di pejabat pos, maklumat tentang insuran kenderaan yang korang baru perbaharui bakal dihantar tetap ke pihak JPJ. Kalau kat agen luar, kadang2 tu saya pun tak pandai nak terangkan, pendek kata sesungguhnya tersedia yang sangkut la. Paling sadis saya tengok runnerlah, bukan running man ok. -.-”
Kalau pelanggan yang faham tu takpe lah, yang tak faham-faham bhs sesungguhnya kena maki-hamun la kerani yang bertugas. Pernah dah kena marah pasal benda macam nih. Tadi pun tersedia seorang pelanggan marah2 gara2 benda ni. Senior saya pun dulu kena maki dikarenakan benda macam ni. Bukan salah dia mahupun ibu yang mengandung, namun korang sebagai pelanggan kudu tahu.
Bezanya jikalau korang perbaharui insuran di pejabat pos, maklumat tentang insuran kenderaan yang korang baru perbaharui bakal dihantar tetap ke pihak JPJ. Kalau kat agen luar, kadang2 tu saya pun tak pandai nak terangkan, pendek kata sesungguhnya tersedia yang sangkut la. Paling sadis saya tengok runnerlah, bukan running man ok. -.-”
Berapa harga insuran motosikal Naza CPI 169cc
BalasPadamBerapa harga insuran motosikal modenas ace 115
BalasPadambrpa harga reniew sym 125i
BalasPadam