"welcome to the blog" Cara claim insuran motosikal hilang | insurans malaysia blog

Cara claim insuran motosikal hilang

Cara claim insuran motosikal hilang - Maklumat yang anda cari cara claim insuran motosikal hilang di bawah ini kami telah membentangkan artikel yang berkaitan cara claim insuran motosikal hilang sebagai salah satu rujukan. Situs insurantax adalah web yang menyokong maklumat mengenai pelbagai senarai harga dan maklumat, insurans, roadtax, kad kredit, deposit. pada halaman ini telah menyediakan artikel yang berkaitan dengan kata kunci yang sedang dicari, serta pada halaman ini terdapat juga beberapa iklan yang kami sediakan untuk menyokong maklumat yang anda cari.


Seperti data yang berjaya diringkaskan dari pelbagai maklumat cara claim insuran motosikal hilang adalah,
Ramai orang menghadapi masalah kehilangan motorsikal. Setiap hari pasti ada berlaku kes motosikal hilang. Kebanyakannya orang yang datang tidak tahu bagaimana prosedur untuk cara claim insuran motosikal hilang sedangkan amat penting untuk tahu kerana bayaran ganti rugi yang di bayar sedikit sebanyak dapat membantu untuk meringankan beban bayaran baki hutang (jika kenderaan masih mempunyai hutang).

Langkah pertama yang perlu dilakukan jika berlaku kehilangan adalah melaporkan pada pihak polis. Perkara penting yang saya ingin bincangkan di sini adalah sesiapa yang melaporkan itu mesti mempunyai lesen memandu yang sah bagi kelas kenderaan yang terlibat. Adapun logikanya orang yang melaporkan sepatutnya ada lesen yang sah? Ini kerana orang yang dalam posisi melaporkan sudah tentu akan di anggap sebagai pemandu. Seseorang yang memandu tanpa lesen adalah salah di sisi undang-undang dan ini menjadi alasan tepat untuk pihak insurans untuk menolak tuntutan claim anda.

Langkah kedua ialah dapatkan salinan pendaftaran kenderaan atau geran serta salinan polisi insurans atau “insurance cover note” dari syarikat kredit anda atau kedai motosikal (jika anda tidak menyimpan salinan). Selepas itu, anda harus melaporkan pada pihak insurans pula. Anda perlu dapatkan borang tuntutan atau “claim form” dari syarikat insurans. Borang itu hendaklah diisi dan ditandatangani oleh pemilik serta pelapor. Selesai mengisi borang, serah semula kepada pegawai bertugas dan dengan itu selesai peringkat pertama dalam urusan tuntutan insurans anda.

Pada peringkat selanjutnya, adjuster dari pihak insurans akan menghubungi anda untuk pengesahan temuduga untuk cari tahu testimoni lisan selain testimoni bertulis. Selesai sesi temuduga, pihak insurans akan menyediakan surat tawaran (jika tuntutan lulus) atau surat pemberitahuan (jika tuntutan gagal) dalam masa 4-6 bulan. Anda harus lengkapkan surat tawaran itu dengan dokumen-dokumen yang diminta. 

Antara dokumen yang diminta ialah:~
1.i. Surat persetujuan tawaran (dilampirkan bersama surat tawaran)
2.ii. Borang JPJ TM-AB (pengesahan kad pengenalan; dicop sumpah oleh pegawai JPJ)
3.iii. Borang JPJ K3 (2 keping)
4.iv. Borang JPJ K8 (1 keping)
5.v. Surat pelepasan oleh syarikat sewa beli (jika sudah habis pinjaman)
6.vi. Kunci kenderaan (surat pemberitahuan jika kehilangan kunci)
7.vii. Kad Pendaftaran Kenderaan Asal(geran)
Selesainya proses tuntutan insurans adalah apabila anda menerima bayaran daripada pihak insurans. Jika kenderaan anda masih di bawah perjanjian pinjaman, anda harus merujuk kepada syarikat pinjaman untuk sebarang maklumat lanjut. 


===Share Please :)===

1 Response to "Cara claim insuran motosikal hilang "

close
==[ Ketuk disini 1X ] [Y]==
SILA KETUK GAMBAR